Mobilitātes saglabāšana, atgriežoties Latvijā

Ārzemēs šobrīd dzīvo vairāki simti tūkstoši latviešu un neliela daļa no viņiem katru gadu atgriežas atpakaļ. Līdzīgi kā aizbraukšana arī atgriešanās ir saistīta ar dažādiem izaicinājumiem – skola, darbs, dzīvesvieta, pierašana pie jaunajiem apstākļiem.

Tie latvieši, kas ārzemēs noilgojušies pēc Latvijas dabas aizvien biežāk mēdz apmesties laukos. Vecāku, vecvecāku mājas, lauku māja, kas atrasta sludinājumu portālos vai varbūt tā tiek būvēta no jauna. Varianti, kā izveidot jauno mājokli ir dažādi, taču vieta ir izšķiroši svarīga. Ja neplānojat strādāt no mājām, bērnus mācīt mājmācībā un pārtiku pasūtīt internetā, ir svarīgi, lai būtu vismaz viens, bet labāk divi auto.

Kā izvēlēties auto?

Nopirkt auto nav vienkārši. Ir dažādas automašīnas markas, modeļi, aprīkojums, nolietojums un, protams, cena. Tie reemigranti, kas spējuši ārzemēs iekrāt pamatīgu kapitālu par šo jautājumu neraizējas. Viņiem atliek piezvanīt auto dīlerim un pasūtīt sev jaunu auto. Visi pārējie meklē lietotu vai labāk mazlietotu auto ar kuru droši pārvietoties pa dzimtenes ārēm.

Meklēt sludinājumu portālos (SS, ZIP, Reklama, MM, PP), doties lūkoties uz autoplačiem, vai pirkt no paziņām? Piedāvājumu klāsts mēdz pārklāties. Sludinājumu portālos piedāvājumus liek gan fiziskas, gan juridiskas personas, kuru auto redzami uz vietas auto plačos. Vērts ielūkoties arī oficiālo dīleru mājaslapās un auto laukumos, jo šeit mēdz parādīties automašīnas, ko iepriekšējie īpašnieki nodevuši dīlerim tālāk pārdošanai.

Izvēloties auto, var mēģināt lasīt atsauksmes internetā, forumos, runāt ar draugiem, paziņām, uzticamiem mehāniķiem, bet ir viens bet. Uz Latvijas autoceļiem ir neskaitāmu marku un modeļu auto. Ja vienam no tiem būtu izteiktas priekšrocības, vairums latviešu brauktu tikai ar to, taču tā nav.

Par auto markām ir dažādi mīti. Piemēram – japāņi (Honda, Mazda, Toyota) rūsē, vācu auto (VW, BMW, Mercedes) nerūsē un ir uzticami, škodas labas tikai, kamēr jaunas, jāskatās, lai nav ražots Ķīnā u.c. Daļa no tiem varbūt bija patiesi pirms 20 vai 30 gadiem, bet tagad vairums vienas klases un cenas auto kvalitāte ir samērā līdzīga, ar atsevišķiem izņēmumiem. Aplūkojiet dažādus modeļus, izbrauciet, aizvediet uz diagnostiku un pērciet to, kas patīk. Mūsdienās pirkt dīzeli ir vērts tikai tad, ja gadā nobraucat vairāk par 25000 km (apkopes ir dārgākas).

Finansējums auto iegādei

Ideālā gadījumā jums ir iekrāti līdzekļi no kuriem pilnībā finansējat auto iegādi. Kad ar saviem līdzekļiem vien nepietiek ir iespējams aizņemties bankā vai pirkt auto līzingā. Līzinga procenti ir zemāki nekā prasa auto kredīti un arī atmaksas nosacījumi draudzīgāki. Šis ir galvenais iemesls, kādēļ ik gadu tiek noslēgti vairāki tūkstoši līzinga līgumu. Bankas (Swedbank, SEB, Luminor, Citadele) priecīgas, līzinga ņēmēji apmierināti, taču ir kāda nianse. Auto līzings ir jāturpina maksāt arī situācijās, kad rodas finansiālas problēmas. Atkāpties no līguma izpildes parasti nav iespējams. Papildus tam līzinga saņemšanai ir jāspēj iekrāt vismaz 10% no auto pārdošanas vērtības. Ja nauda pirmajai iemaksai nav, var atrast citus piedāvājumus, taču jārēķinās ar augstākām procentu likmēm.

Alternatīvs variants, kā iegūt automašīnu pastāvīgai lietošanai ir ilgtermiņa pilna servisa noma. Principā šī tipa auto noma ir ļoti līdzīga operatīvajam līzingam. Abos gadījumos ir jāmaksā ikmēneša maksa un līguma perioda beigās auto paliek pakalpojuma sniedzēja īpašumā. Ilgtermiņa nomas galvenā priekšrocība šajā kontekstā ir elastīgāki sadarbības nosacījumi, t.i. iespēja atkāpties no līguma izpildes. Otra priekšrocība ir pirmās iemaksas neesamība. Izmaksas ir tādas pašas vai zemākas kā līzingam. Līdz šim pilna servisa nomu Latvijā izmantoja, galvenokārt, uzņēmumi, taču tas kļūst populārāks arī privātpersonām. Plašākam ieskatam ielūkojieties mājaslapā mobire.lv

Ilgtermiņa auto nomas uzņemas pilnīgi visus darbus, kas saistīti ar auto apkopēm, remontiem, evakuāciju, riepu maiņu, nodokļiem, apdrošināšanu. Auto iznomātājs maksā tikai par degvielu un sedz ikmēneša rēķinu.

Vienīgā situācija, kad nomas auto nav piemērots variants ir regulāra un ilstoša braukšana ārpus valsts robežām. Katru reizi, kad vēlēsieties to darīt, būs jāprasa atļauja auto īpašniekam (līzinga devējs, iznomātājs). Tās ir papildus neērtības un auto īpašnieks var arī neļaut izbraukt ārpus valsts robežām. Reta braukšana uz ārzemēm tiks akceptēta, bet regulāra var arī neizdoties. Šo punktu vēlams atrunāt līgumā jau pašā sākumā.

Darba auto – vislabākais variants

Reemigranti, kas vēlas ietaupīt uz transporta rēķina un plāno strādāt kādā uzņēmumā, var mēģināt tikt pie darba auto. Šāda iespēja parasti tiek piedāvāta vadības līmeņa darbiniekiem vai personālam, kas ikdienā veic kurjera vai preču piegādes funkcijas un dzīvo tālu no darbavietas. Kurai kategorijai jūs piederat? Ja darba auto nav pieejams, atliek to iegādāties par saviem līdzekļiem vai ņemt ilgtermiņa nomā.

Uzņēmuma īpašumā esošais auto, kas tiek nodots lietošanā darbiniekam ir papildus bonuss un var ļaut iztikt bez personīgā transportlīdzekļa, pie nosacījuma, ka darbavieta pieļauj šādu iespēju. Atsevišķi uzņēmumi aprīko savus spēkratus ar GPS sistēmu un neļauj darbiniekiem to lietot personīgajām vajadzībām. Šādā scenārijā ir vērts izvērēt, vai vēlaties strādāt uzņēmumā, kas nav gatavs sniegt iespēju izmantot uzņēmuma transportu arī no darba brīvajā laikā.

Drošība pirmajā vietā

Katru gadu Latvijā notiek tūkstošiem negadījumu, daļa no tiem ar nopietnām sekām. Pasargāt sevi no liekiem tēriņiem par auto remontu var palīdzēt vērība un KASKO apdrošināšana. Tāpat ir vēlams ielūkoties melno punktu kartē. Tajā varat redzēt Latvijā bīstamākos autoceļus un sadursmju vietas, kurās iet bojā visvairāk cilvēki. Ja jūsu maršruts ved cauri kādai no šīm vietām, pievērsiet drošībai uz ceļa papildus uzmanību un rūpīgi ievērojiet ceļu satiksmes noteikumus.

Tiem, kas atgriežas Latvijā no Anglijas, jāatceras, ka braukšanā Latvijā noris pa ceļa labo pusi. Laimīgu ceļu!